5 redenen waarom je killivissen zou moeten houden

1.) Prachtige kleuren

Killivissen behoren tot de meest kleurrijke zoetwater aquariumvissen die zijn. Killivissen komen bijna overal ter wereld voor. Noord-Amerika, Afrika, Azie en Europa, komen deze vissen voor. Wat ze bijna allemaal gemeen hebben is dat ze fel gekleurd zijn in de mooiste patronen. Bekijk het volgende filmpje (niet mijn video) eens en geniet van de prachtige kleuren: https://youtu.be/blE9b0lOaa4

Zelf kweek ik al jaren met de Fundulopanchax Gardneri wat naast een hele mooie soort ook nog eens een eenvoudige soort is om te houden en te kweken.

Nothobranchius Guentheri
Fundulopanchax Gardneri

2.) Klein aquarium

Het tweede grote voordeel van killivissen is dat ze te houden zijn in kleine aquariums. Niet alleen het kweken maar ook het houden gaat prima in een klein aquarium. Veel liefhebbers hebben al hun soorten in een apart aquarium zitten deze bakken kunnen een inhoud hebben van 50 liter. Veel killivishouders hebben de vissen in aparte aquaria zitten, maar ze kunnen ook prima in een gezelschapsaquarium met rustige vissen gehouden worden.

Jongen eten artemia
Jongen killi’s in een 25 liter aquarium

3.) Koel water

Hoewel killi’s bijna overal ter wereld voorkomen zijn het geen tropische vissen en hebben ze dus geen hoge temperaturen nodig. Killivissen doen het prima bij een temperatuur van 20-22 graden. Zelf houd ik ze bij kamertemperatuur dus zonder verwarmingselement, iets wat tegenwoordig best aantrekkelijk is door de hoge energiekosten. In de zomer loopt de temperatuur natuurlijk op en hierdoor ervaren de vissen als het ware een natuurlijk zomer – winter patroon. Waar de meeste vissen goed voortplanten bij hogere temperaturen, merk ik dat mijn vissen het beter doen in de wat koelere maanden.

4.) Eitjes per post

Misschien ben je door het lezen van dit bericht enthousiast geworden over deze prachtige visjes en wil je er zelf wat gaan aanschaffen. Geloof het of niet maar het is mogelijk om eitjes van deze vis via de post te ontvangen. Ja je leest het goed, de eitjes worden per post verstuurd. Meestal zijn de eitjes in een zakje samen met peatmoss of turf verpakt. De reden waarom dit mogelijk is lees je bij de 5de punt waarom killivissen zo facinerend zijn om te houden. Ik heb zelf al een aantal keer eitjes besteld via internet, waaruit ik succesvol vissen heb gekweekt. Het gaat niet altijd goed maar het is natuurlijk geweldig als je vissen kweekt vanuit eitjes die door een kweker uit een ander land zijn opgestuurd. Ik probeer zelf wel mijn eitjes alleen te bestellen wanneer het weer in Nederland en mogelijk ook het land van herkomst goed is. Eitjes kunnen namelijk enkele dagen onderweg zijn en in de winter kunnen er problemen ontstaan als ze een tijd in een koude opslag verblijven. Al zijn er ook verhalen van mensen op internet te vinden die nog steeds jonge vissen kregen uit eitjes die ze dagenlang vergeten waren en die dagen buiten bij de post hebben gelegen.

Killivis eitjes die per post verzonden zijn

5.) Fascinerende levenscyclus

Zoals je bij het vorige punt kon lezen overleven de eitjes van deze vissen een ‘droge’ periode. Waarom is dat zo?

De visjes leven in regenwaterpoeltjes op de Afrikaanse savanne. Vrouwtjes begraven hun eitjes in het sediment op de bodem. Wanneer het poeltje droogvalt, tijdens de zomer dan gaan de embryo’s in de eitje in diapauze en wachten rustig af tot het gaat regenen en het poeltje zich weer vult. Soms duurt dat een jaar of zelfs twee. Wanneer het poeltje dan volloopt, moeten de jongen snel handelen, want ze moeten zich voortplanten voor de poel weer droogvalt. 

De periode dat de eitjes bewaard moeten worden is per killisoort en per type verschillend. Voor mijn Fundulopanchax killi’s haal ik de eitjes uit een afzetmop (lees hier wat dat is en hoe je hem gebruikt) en bewaard ik ze op turf. Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende materialen om de eitjes te bewaren zoals kokosvezel en ook incuberen in water heb ik geprobeerd. Vervolgens bewaar ik de eitjes op een donkere plaats en wacht 4 weken. Na vier weken inspecteer ik de eitjes en wanneer ik kleine oogjes in de eitjes zie dan weet ik dat ze klaar zijn. Daarna ‘giet ik de eitjes op’ dat wil zeggen dat ik de eitjes (met wat turf) in een bakje van 0,5 liter doe en er aquriumwater bij giet. Ik heb mee gemaakt dat 10 minuten later al de eerste jongen in het bakje zwommen. Daarna kunnen de jongen grootgebracht worden met infusorien, artemia en microwormen. Killi’s groeien snel omdat ze in de natuur soms niet veel tijd hebben om zich voort te planten, enkele maanden later zijn de vissen dus klaar om zelf eitjes te leggen en kan de cyclus zich weer herhalen.

Aphyosemion australe jongen
Aphyosemion australe jongen – 5 dagen oud