Nieuwe bewoners in mijn aquarium: Appelslak (Pomacea Diffusa)

Ik had al vaker overwogen om wat appelslakken toe te voegen aan mijn aquarium(s), maar het kwam er nooit van. Ik wilde eigenlijk altijd de paarse variant maar die werd nooit aangeboden op marktplaats, maar enkele dagen geleden vond ik een advertentie waar ze aangeboden werden. Toen heb ik de knoop doorgehakt en zo heb ik nu een aantal appelslakken in mijn aquarium.

Voordelen van appelslakken

Uiteraard moet ik het gedrag van deze dieren zelf nog ontdekken maar uiteraard is er al veel bekend over deze slakken. Zo is te lezen dat appelslakken de eitjes van andere slakken eten en op deze manier de andere slakken populaties onder controle houden. Ik heb niet echt een slakken plaag maar dit is een positief punt.

Appelslakken eten alg en daarom heb ik ze in het aquarium geplaatst waar mijn jonge vissen in opgroeien. Doordat ik deze vissen wat vaker voer groeit in dit aquarium ook wat alg, ik ben benieuwd of de slakken deze alg gaan verwijderen.

Appelslakken in koud water

Omdat appelslakken in water met een temperatuur tussen de 18 en de 28 graden gehouden kunnen worden, kun je ze echt aan ieder aquarium toevoegen. Ik ben van plan om in de zomer wat kuip vijvertjes op te starten om killivissen, guppen en mogelijk ook wat appelslakken te zetten. Uiteraard moeten er dan eerst wat jongen geboren zijn anders blijven ze lekker binnen.

Omdat ik nog niet veel ervaring heb met deze dieren is dit bericht wat beperkt, maar zodra er interessante zaken gebeuren zal ik hier zeker over schrijven, houd dit blog dus zeker in de gaten voor nieuwe berichten.

Appelslak op sponsfilter
Appelslak
Gele appelslak eet algen