Aphyosemion Punctatum Buong Bai

Omdat ik toch moeite blijf houden om de eenjarige killies aan het kweken te krijgen en de vissen die ik nog heb zwemmen al meer dan een jaar oud zijn wilde ik weer eens wat andere soorten proberen. Dus een paar maaden geleden besloot ik om weer eens wat eitjes te bestellen op Aquabid.com. Omdat de kweek van mijn Fundulopanchax gardneri altijd goed gaat wilde ik een andere soort in de fundulopachax familie. Na verschillende biedingen te hebben verloren had ik eindelijk een setjes eitjes weten te bemachtigen van de Fundulopanchax Deltaensis. Deze eitjes waren nog niet klaar toen ik ze ontving dus meer informatie over deze kweek in een later bericht. Naast deze eitjes had ik ook nog een bieding op eitjes van de Aphyosemion punctatum Buong Bai. Deze bieding bleek ik ook gewonnen te hebben dus zo had ik twee mooie nieuwe soorten om mijn killie collectie mee uit te breiden.

Matige uitkomst

Op het zakje met eitjes dat ik ontving stond dat er 35 eitjes in zaten, maar tijdens het opgieten kwamen er uiteindelijk maar een 5 tal eitjes uit. De eitjes kwamen uit Polen en zijn best een tijdje onderweg geweest, misschien heeft dat ervoor gezorgd dat er flink wat eitjes verloren zijn gegaan. Uiteindelijk dus 5 visjes overgehouden en ik had de hoop dat daar toch 1 of 2 kweekkoppels uit voort konden komen.

Langzame groeiers

De tweede tegenvaller is dat deze soort erg langzaam groeit. Hierdoor moest ik erg lang microscopisch voedsel voeren. Normaal kun je vrij snel naar pas uitgekomen artemia overschakelen maar bij de Aphyosemion punctatum Buong Bai heb ik dagelijks javamos afgeheveld in een van mijn ingedraaide aquariums waardoor ik infusorien kon oogsten en voeren.

Toen ze eenmaal groot genoeg waren heb ik ze in 1 van mijn garnalen aquariums overgezet. Deze manier werkt altijd goed met de jonge van de fundulopanchax. Deze garnalen aquariums zitten vol met javamos dat vol voedsel diertjes zit, en door het filter hebben ze veel schomer water tot hun beschikking. Op deze manier hoef ik nog enkel op het voeren te concentreren en hoef ik geen waterwissels te doen.

Aphyosemion punctatum Buong Bai – Mooie gele vinnen

Kleuren zichtbaar

Uiteindelijk leek het erop dat ik 3 vissen zou overhouden. Door de kleuren die langzaam zichtbaar werden leken het 2 mannetjes en 1 vrouwtje. De vissen zijn erg schuw en hebben in het uitzwem aquarium veel verstopplaatsen daardoor kan ik ze niet altijd goed tellen. Helaas lijkt het nu dat ik alleen twee mannetjes heb overgehouden.

Aphyosemion punctatum Buong Bai – De kleuren worden langzaam zichtbaar

Vrouwtjes zoeken

Hopelijk kan ik via internet of vis een beurs van KFN nog aan wat vrouwtjes van deze soort komen, zodat ik toch zelf verder kan kweken met deze vissen. Want op de foto’s kun je al zien dat dit een prachtige soort is. Heb je deze soort toevallig zelf zwemmen of ken je iemand die deze vissen heeft dan kun je via dit blog een bericht achter laten. Het zou mij enorm helpen.

Aphyosemion punctatum Buong Bai – Man