Fluval Hang-On kweekbak

Een paar maanden geleden heb ik de Fluval Hang-On kweekbak aan geschaft. Het idee hierachter was dat ik best wel wat jonge killi’s kweek en daarbij maak ik gebruik van kleine 0,5l bakjes (oude ijs bakjes, of bakjes van kwark) het probleem is echter dat wanneer de jonge uitgekomen zijn, ik dagelijks het water moet verschonen. Dit is niet alleen veel werk, maar het leverd ook stress voor de jongen op omdat de temperatuur en de watersamenstelling kan wisselen.

In wat youtube filmpjes zag ik een breeder box die buiten het aquarium hangt. Ik heb in het verleden de breeder boxen gehad die in het aquarium hangen, om guppen te laten bevallen, maar deze boxen gebruik ik niet meer omdat het water daar heel snel ‘slecht’ wordt en ze niet bedoeld zijn voor volwassen visssen. Guppen laat ik altijd in het aquarium bij de rest bevallen en ik heb altijd veel jongen dus ik denk dat er weinig worden opgegeten. Maar de box die in de filmpjes te zien was, hangt aan de zijkant van het aquarium (aan de buitenkant) en wordt doormiddel van een luchtpomp continu voorzien van vers water. Ik wilde eens kijken of dit iets voor mij was dus heb er zelf een gekocht. Ik heb de box via Amazon.nl besteld (link). De link gaat naar de Large versie, maar ik heb de medium versie gekocht, maar die is momenteel niet verkrijgbaar op Amazon.

Fluval Hang-On kweekbak Medium

Voor en nadelen

Het instaleren was een fluitje van een cent en je kunt de bak mooi waterpas hangen doormiddel van een hulpstukje dat je op verschillende standen kunt zetten. Het bakje heeft een inhoud van 1,1 liter en is gemaakt van hoogwaardige kunststof. luchtslangentjes en een smoorventiel worden zelfs meegeleverd. Alleen een luchtpomp moet je zelf hebben. Een groot voordeel is dat dit bakje aan bijna ieder aquarium gehangen kan worden en automatisch gevuld wordt met water uit dat aquarium. Dit is dus ideaal om jongen op te kweken, die daarna meteen aan de watersamenstelling gewend zijn van het aquarium waar ze in komen.

Fluval hang on breeder aan het vullen

Het enige nadeel dat ik ervaren heb is dat de jongen die je in het bakje zet niet ‘te’ jong (of klein) moeten zijn. De uitsroom opening is voor zien van een roostertje (er worden 2 verschillende maten meegeleverd) maar ik heb er als extra bescherming een klein stukje filter spons voor het roosterje gemaakt om te voorkomen dat jongen visjes toch door het rooster konden. Tweede nadeel van de jongen te vroeg in dit bakje te zetten is dat ze nog niet sterk genoeg zijn om de gehele dag in een stroming te zwemmen. Het gaat niet hard de stroming maar voor jonge visjes kan het te veel zijn.

Hieronder een filmpje van van mijn breeder in actie. Je kunt hier en daar wat fundulopanchax gardneri jongen zien zwemmen. Ook is in het filpje te zien hoe de lucht stroom het water naar binnen brengt.

Conclusie

Zoals ik al aangaf ben ik erg te spreken over deze Fluval breeder box. Hij is erg gebruiksvreindelijk en zodra je hem hebt afgesteld naar jouw wensen dan heb je er geen omkijken meer naar. Het is ook erg fijn om te kunnen zien hoe de jongen erbij zwemmen en of ze goed eten.

Wil je zelf een hang on box aanschaffen? dan zijn deze modellen verkrijgbaar bij Amazon.nl (op het moment van schrijven):

Wave breeder box
Fluval Hang-On kweekbak L
Hobby Nido 4 (13 x 22,5 x 10 cm)