Aquariumvissen buiten houden

Ik had al een aantal jaren het idee om in een cementkuip vijvertje een aantal soorten aquariumvissen te houden. Het gaat dan om bepaalde maanden hier in Nederland waar in deze vijvertjes warm genoeg zijn voor de vissen. Uiteraard zijn er ook soorten die jaarrond in buiten vijver gehouden kunnen worden, maar ik zet de vissen pas uit als de tempertuur goed is en zodra het te koud wordt haal ik ze naar binnen.

Dit jaar had ik de knoop doorgehakt en een aantal van mijn Japan Blue guppen buiten geplaatst (rechter bak op de foto hierboven). In een tweede kuip (links) heb ik een experiment gedaan en wat killivis eitjes gedaan, maar het werd al snel duidelijk dat de eitjes niet uitgekomen waren. In de guppen bak ging het gelukkig beter want daar kon ik eind september 11 gezonde mooie guppen uitvissen. Ik ben niet helemaal meer zeker hoeveel vissen ik in de bak had gedaan dus ik weet niet hoeveel er overleden zijn. Helaas vond ik geen jongen in de bak. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zo vond ik wat watertorren in de bak, deze staan bekend om jonge vissen te eten. Ook kan het zijn dat de temperatuur inmiddels toch al aan de lage kant was. Het water had een temperatuur van 16 a 17 graden toen ik de bak leegmaakte. Het zou ook nog kunnen zijn dat er toch te weinig voedsel te vinden was, al zijn de volwassen vissen wel in leven gebleven. Ook heb ik regelmatig extra gevoerd door vlokken en zelfs levende artemia te geven dus dan zouden er op zijn minst wat jongen in leven moten blijven.

Conclusie

Uiteindelijke conclusie is dat het experiment niet super goed was maar ook niet slecht. Ik heb wel wat zaken die ik volgende keer anders wil gaan doen. Zo wil ik meer bijvoeren en ik wil een vliegennet over de bakken maken zodat er geen of bijna geen watertorren in kunnen komen.

Resultaat

Het uiteindelijke resultaat van het maanden buiten houden van vissen is wel positief want de vissen (vooral de mannetjes natuurlijk) zijn super mooi gekleurd. Toen ik de vissen net uitgevangen had zaten ze nog in erg groen water waardoor de kleuren niet helemaal overkomen. Uiteindelijk heb ik ze langzaam over laten wennen door steeds meer aquariumwater aan de bak toe te voegen. Hieronder wat foto’s van de guppen (Poecillia Wingei -Japan blue endler).

Poecillia Wingei -Japan blue endler
Poecillia Wingei -Japan blue endler
Poecillia Wingei -Japan blue endler